Publikacje: dr hab. Magdalena Piotrowska, prof UAM

Publikacje: dr hab. Magdalena Piotrowska, prof. UAM

Książki autorskie:

  • Lubownicy sceny, czyli polskie teatry amatorskie w Wielkopolsce (1832-1875), Poznań-Kalisz 2000.
  • Zanim „te księgi zbłądziły pod strzechy”. Wielkopolska recepcja Mickiewicza, Poznań 2006.
  • Narodowe widowiska kulturowe. Uroczystości żałobne i rocznicowe w Wielkopolsce [1815-1914], Poznań 2011.

Książki współautorskie:

  • Mickiewicz daleki i bliski. Spotkania Wielkopolskie w 150 rocznicę śmierci poety [współred. Z. Przychodniak], Poznań 2005.
  • Poeta „przez pryzma przepuszczony”. Juliusz Słowacki w 200. rocznicę urodzin [współred. E. Nowicka], Poznań  2011.

Wybrane publikacje:

  1. Postulaty i oczekiwania. Krytyka teatralna w wielkopolskiej prasie codziennej drugiej połowy XIX w.. W: Polska krytyka literacka w XIX wieku. Pod red. M. Strzyżewskiego, Centrum Edukacji Europejskiej. Toruń 2005, s. 343-357.
  2. Wokół wybranych problemów historyczności – glosa do żywych obrazów. W: Wokół historyczności. Pod red. K. Meller i K. Trybusia. Poznańskie Studia Polonistyczne. Poznań 2006, s. 199-210.
  3. Mickiewiczowskie „tableaux vivants”. W: Adam Mickiewicz. Dwa wieki kultury polskiej. Studia pod red. K. Maciąga i M. Stanisza. Wydawn. Uniw. Rzeszowskiego. Rzeszów 2007, s. 61-71.
  4. Zza uchylonej kurtyny (O życiu prywatnym Wojciecha Bogusławskiego). W: Wojciech Bogusławski in memoriam, wybór i oprac. M. Bajer, D. Kamińska, Stowarzyszenie Golęczewian. Golęczewo 2007, s. 41-51.
  5. Teatr mój widzę ogromny. Prolegomena do zbiorowej wyobraźni. W: Światłocienie wyobraźni. Pod red. Szymon Wróbel. UAM Wydz. Pedagogiczno-Artystyczny. Poznań-Kalisz 2008, s.159-169.
  6. Technika tableaux vivants w dramatach Wyspiańskiego. W: Przemyśleć wszystko …” Stanisława Wyspiańskiego modernizacja wyobraźni zbiorowej. Pod redakcją M. Okulicz-Kozaryn, M. Bourkane i M. Haake, Poznań 2009, s. 195-207.
  7. Nie dla nich romantyczny Parnas? (Słów kilka o mowach pogrzebowych). W: Jak pisano i jak pisać o romantyzmie polskim? Zeszyt monograficzny. Pod red. M. Kuziaka i S. Rzepczyńskiego. („Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2010 nr 8 [„Świat Tekstów. Rocznik Słupski”]. s. 261-276. Wyd. Naukowe Akademii Pomorskiej
  8. Budowanie „pomnika”, czyli słów kilka o apoteozach Słowackiego. W: Poeta «przez pryzma przepuszczony». Juliusz Słowacki w 200. rocznicę urodzin. Pod red. E. Nowickiej i M. Piotrowskiej. Poznań 2011, s. 245-260.
  9. Świętojański quasi-spektakl, w: Ko-mediana. Prace ofiarowane profesor Dobrochnie Ratajczakowej, red. Guderian-Czaplińska E., Kurek K., Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań, 2013, s. 97-106;
  10. Słowacki malowany światłem. Wokół cyklu obrazów świetlanych, w: Piękno Juliusza Słowackiego, red. Ławski J., Kowalski G., Zabielski Ł., Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2013, s. 83-94;
  11. Na dworach wielkopolskich ziemian, w: Środowiska kulturotwórcze czasów oświecenia i romantyzmu, red. Dopart B., Księgarnia Akademicka, Kraków, 2013, s. 71-88;
  12. „Rachunki”… Kraszewskiego w perspektywie antropologii turnerowskiej , w: Kraszewski i wiek XIX. Studia, red. Janicka A., Czajkowski K., Kuciński P., Białystok : Książnica Podlaska im. Ł. Górnickiego , Białystok, 2014, s. 565-574.
  13. Widowiskowe oblicze pleszewskiej Wystawy Przemysłowej w 1912 roku, „Rocznik Pleszewski 2014, Pleszew, 2015, s. 297-308.
  14. Performanse kibiców Lecha. O trudnym dyskursie Powstania Wielkopolskiego słów kilka., w: Dyskurs powstańczy w kulturze polskiej., red. Dąbrowska D., , Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2015, s. 147-166.
  15. Naród sobie” = naród suwerenny?, w: Wielkie nadzieje, wielkie rozczarowania. Ład wiedeński a europejska wspólnota , red. Gulczyński A., Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań, 2016, s. 325-334.
    16. Budowanie wspólnoty w przestrzeni społecznej (kilka uwag na marginesie „Obchodów weselnych” Z. Glogera, w: Zygmunt Gloger. Pisarz. Myśliciel. Uczony. Studia, red. Leończuk J., Ławski J., Zabielski Ł., Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2016, s. 97-108.
    17. Przestrzeń społeczna oddziaływania dramatu historycznego i obrazów świetlnych, w: W teatrze dziejów. Dramat historyczny ostatnich 150 lat: problemy lektury, red. Olszewska M.J., Osiński D. M., Wyd. Wydziału Polonistyki UW, Warszawa, 2016, s. 593-604.
  16. O Wszechsłowiańskim Zlocie Sokolstwa podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu w 1929 roku, „Niepodległość i Pamięć” Rocznik XXIV • 2017 • nr 4 (60), s. 103- 124, http://muzeum-niepodleglosci.pl/wp-content/uploads/2015/06/NiP-nr-4-60.pdf
  17. „Mens sana in corpore sano”. Prolegomena do poezji „Sokołów” w „Przewodniku Gimnastycznym «Sokół»” 1881–1894, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” rok X (LII) 2017. s. 237-254, http://wiekxix.pl/pl/biezacy_numer]
  18. Juliusz […] gdzieś mi się zapodział”. Władysław Rabski o inscenizacjach „Balladyny, w: Teatralne przyjemności. Prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Kalembie-Kasprzak, red. Guderian-Czaplińska E., Kurek K., Poznań 2017, s. 75-88.
  19. Oblicza dziewiętnastowiecznego komediopisarstwa. Recenzje teatralne Władysława Rabskiego w „Przeglądzie Poznańskim” (1894-1896), w: Polska krytyka teatralna XIX wieku. Postaci i zjawiska, red. Gabryś-Sławińska M., Lublin 2017, s. 75-94.

Inne:

  • Hasła osobowe/przedmiotowe w: www.encyklopediateatru.pl (hasła: Mochnacki Maurycy; Morawski Franciszek; Rabski Władysław; żywy obraz; apoteoza; obrazy świetlane).
  • Biogramy w: Słownik biograficzny Wielkopolski południowo-wschodniej, pod. red. D. Wańki. T. 3. Kalisz 2007 (hasła m. in.: Anczyc Z., Bogusławska R.,  Dmuszewski L., Dobrzyński S., Kudlicz B., Rabski W., Szembekowa z Fredrów M.,  Trapszo A., Wężyk P.).