Publikacje: dr hab. Sabina Brzozowska, prof. UO

Książki autorskie:

  1. Klasycyzm i motywy antyczne w poezji Młodej Polski, Opole 2000.
  2. Człowiek i historia w dramatach Tadeusza Micińskiego, Opole 2009.
  3. W zwierciadle idei. Literatura Młodej Polski – konteksty, Warszawa 2018, ss. 317.  

Prace redaktorskie i edycyjne:

  1. Literackie zmierzchy dziewiętnastowieczności, pod red. S. Brzozowskiej, A. Mazur, Opole 2013.
  2. Myśl teatralna doby postyczniowej. Antologia, wybór i oprac. S. Brzozowska i M. Dybizbański, Opole 2016, ss. 450.
  3. Mity założycielskie w literaturze XIX w., pod red. S. Brzozowskiej, M. Dybizbańskiego, Opole 2018, ss. 236.

Wybrane artykuły:

  • Prometeusz w liryce Młodej Polski. W: W literackim kręgu pozytywizmu i Młodej Polski. Studia Studia i szkice. Pod red. W. Hendzla i Z. Piaseckiego, Opole 1999.
  • „Kaprys natchniony” i ekstrawagancja „wściekłego wizjonera”. Recepcja adaptacji filmowej „Ziemi obiecanej”. W: Władysław Stanisław Reymont. Tradice – současnost – recepce. Praca zbiorowa pod red. M. Balowskiego, Ostravska univerzita Ostrava, Filozoficka fakulta, Ostrawa 2001, s. 47 – 57.
  • Przestrzeń fałszu – antyczne pejzaże w poezji Młodej Polski, [w zb.:]: Przestrzenie, miejsca, wędrówki. Kategoria przestrzeni w badaniach kulturowych i literackich. Studia pod red. P. Kowalskiego, Opole 2001, s. 177 – 191.
  • Motywy antyczne w romantycznych dramatach Stanisława Wyspiańskiego, „Ruch Literacki” 2004, z. 4 –5.
  • Profetyzm i nauka – księga natury według «Pleśni świata» B. Prusa i «Władcy czasu» A. Langego, [w zb]: Wokół twórczości drugiego pokolenia pozytywistów polskich, pod red. A. Mazur, Opole 2004.
  • Tragiczne maski romantycznego bohatera w Legionie Stanisława Wyspiańskiego, „Przegląd Humanistyczny” 2005, z. 6.
  • Czy faun może być postacią tragiczną? Motyw Fauna-Pana w wybranych dramatach Młodej Polski, [w zb.:] Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice, pod red. H. Krukowskiej i J Ławskiego, Białystok 2005, s.691 – 703.
  • Książę i Wita. Rodzina à rebours w „Termopilach polskich” , „Prace Polonistyczne” 2006, seria LXI, t. II.
  • Antynomie dionizyjskości w „Bazilissie Teofanu”, „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 1.
  • Myślenie utopijne albo dyskurs o niedojrzałości. Poszukiwanie wykładni dziejów w „Termopilach polskich” Tadeusza Micińskiego, „Obóz” nr 47, Warszawa 2007.
  • Między teatrem codzienności a domkiem duszy. Tragedia nieuświadomionych kłamstw w dramacie Tadeusza Rittnera „W małym domku”, [w zb.:] Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Adalberta Stiftera do współczesności, pod red. G. Borkowskiej i A. Mazur, Opole 2007.
  • Chór? Naród jeszcze śpiący…, „Kwartalnik Opolski” 2007, z. 4.
  • Micińskiego teatr dziwów. Groteska w „Nocy rabinowej”, „Termopilach polskich” i „Królewnie Orlicy”, „Napis” 2008, seria XIV, s. 333 – 351 (wydawnictwo IBL PAN W-wa).
  • Człowiek i historia w dramatach Tadeusza Micińskiego, [w zb.:] Dramat w historii, historia w dramacie, pod red. K. Latawiec, R. Stachury-Lupy, J. Waligóry, przy współpracy E. Łubieniewskiej, Kraków 2009.
  • Jak kończy się historia… Obraz dziejowego przewrotu w „Kniaziu Patiomkinie” Tadeusza Micińskiego, „Ruch Literacki” 2009, z. 1.
  • Misterium bez Boga? Transcendencja w dramatach o rewolucji, s. 389-398, [w zb.:] Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich, seria II: Wokół kultur śródziemnomorskich, t. 1: Literatura i słowo, Białystok 2009.
  • „Jak gdyby rzeczywistość…”. Teatr słowa w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego, s. 233-241, [w:] Przemyśleć wszystko… Stanisława Wyspiańskiego modernizacja wyobraźni zbiorowej, Poznań 2009.
  • Od Niebieskiej Jeruzalem do misterium przyrody. Synkretyzm kulturowy w „Bazilissie Teofanu” Tadeusza Micińskiego, [w zb.:] Młodopolska synteza sztuk, pod red. H. Ratusznej i R. Siomy, Toruń 2010.
  • Homo creator w labiryncie klasycyzującej poezji Młodej Polski, [w:] Księga jubileuszowa. Profesorowi dr. hab. Piotrowi Obrączce w 70. rocznicę urodzin, Łódź 2011, s. 59-84.
  • „Natura ludzka boi się próżni.” Karnawał metafizyczny w „Nocy rabinowej” Tadeusza Micińskiego, [w zb.:] Noc. Symbol – temat – metafora, t. 2, pod red. J. Ławskiego i K. Korotkicha, Białystok 2012.
  • Mit i egzystencja. „Czarodziejska góra” Tomasza Manna jako powieść antyinicjacyjna?, „Ruch Literacki” 2012, z. 1
  • „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego i „Buddenbrookowie” Tomasza Manna – dopełniająca się historia, [w:] Literackie zmierzchy dziewiętnastowieczności, pod red. S. Brzozowskiej, A. Mazur, Opole 2013, 197 – 220.
  • Teatr historii, teatr wyobraźni. Juliusz Słowacki – Tadeusz Miciński, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2013, s. 7-30.
  • Nieprawdziwy koniec XIX wieku, „Pamiętnik Literacki” 2014, z. 2, s. 215-224 (wespół z Anetą Mazur).
  • Tadeusza Micińskiego „romans” grozy? „Kwartalnik Opolski” 2015, z. 1, s. 19-34.
  • Czarodziejska „Ozimina”. Mann według Berenta, [w:] Dynamika Wacława Berenta, red. A. Wójtowicz, Warszawa 2016.
  • Dürer – Berent – Kristeva. Tropy melancholiczne w „Próchnie“ Wacława Berenta, [w:] Światy melancholii. W 500-lecie „Melencolii” Albrechta Dürera (1514-2014), M. Dybizbański, A. Mazur, Opole 2016.
  • Od agonu do groteski. Dynamika słowa u Wyspiańskiego i Micińskiego, [w:] Młodopolski witalizm, modernistyczne witalizmy, red. A. Czabanowska-Wróbel, U. M. Pilch, Kraków 2016.
  • Światopoglądy młodopolskie w teatralnym lustrze XXI wieku. „Termopile polskie” Tadeusza Micińskiego i Jana Klaty, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, z. 3.
  • [współaut.] A. Mazur i S. Brzozowska, „Noc jeanpaulowska” u Fiodora Dostojewskiego, Bolesława Prusa i Thomasa Manna, „Pamiętnik Literacki” 2016, z. 1.
  • Historiozoficzny „romans” grozy autora męczącego, [w:] Proza Tadeusza Micińskiego. Studia, red. M. Bajko, W. Gutowski i J. Ławski, Białystok, 2017.
  • Włochy Reymonta. „Krzyk”, „Dwie wiosny”, „Venus”, [w:] „Wskrzesić choćby chwilę”. Władysława Reymonta zmagania z myślą i formą, red. M. Bourkane, R. Okulicz-Kozaryn, A. Sell, M. Wedemann, Poznań 2017.
  • [współaut.] S. Brzozowska, M. Dybizbański, [hasło:] Dramat, [w:] Słownik polskiej krytyki literackiej 1764 -1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, J. Bachórz, G. Borkowska, M. Rudkowska i M. Strzyżewski, t.1, Toruń 2017, s. 198-216.
  • Smutek, symbol, symetria. O „Śniegu” Stanisława Przybyszewskiego, [w:] Dramaty zapomniane – niedoczytane – pominięte, (Re)interpretacje, red. M.J. Olszewska, A. Skórzewska-Skowron, Warszawa 2018, s. 141-157.
  • U źródeł kompleksów polskich. „Niemyte dusze Stanisława Ignacego Witkiewicza”, [w:] Mity założycielskie w literaturze XIX wieku, red. S. Brzozowska, M. Dybizbański, Opole 2018, s. 219-228.
  • „Co jest pragnienie moje?” O „Don Juanie” Tadeusza Rittnera, Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, Rok XII (LIV) 2019, s. 61-82.
  • Performerzy nowoczesności (artykuł recenzencki), Pamiętnik Literacki 2020, z. 3, s. 235-24.
  • „Jak gdyby to była prawda…”. Podejrzany realizm i podejrzany modernizm Tadeusza Rittnera, „Wielogłos” 2020, z. 3, s. 35-55.