Publikacje: dr hab. Iwona E. Rusek

Monografie

  1. 1. Pragnienie – Symbol – Mit. Studium o „Próchnie” Wacława Berenta, Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
  2. Poznaj samego siebie. O „Fachowcu” Wacława Berenta. Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
  3. Życia lampy niewygasłe. Studium o „Oziminie” Wacława Berenta, Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.

Wstępy/krytyczne opracowania

  1. Wacław Berent, Fachowiec, wstęp i opracowanie dla serii Biblioteki Narodowej, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2018, BN I 330.

Redakcje naukowe

  1. Żeromski. Piękno i wolność. Studia, redakcja Anna Janicka, Iwona E. Rusek, Grzegorz Czerwiński, Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego. Katedra Badań Filologicznych „Wschód-Zachód”. Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Rapperswil: Muzeum Polskie, Wydawnictwo Prymat, Białystok 2014.
  2. Żydzi wschodniej Polski. Seria V: W kręgu judaizmu, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Iwony E. Rusek, Naukowa Seria Wydawnicza, „Colloquia Orientalia Bialostocensia”, Białystok 2017.
  3. Zenon Fisz, Noc Tarasowa (proza), wstęp Marek Szladowski i Rościsław Radyszewski, opracowanie tekstu i przypisy Krzysztof Rutkowski i Jarosław Ławski, redakcja tomu i bibliografia Iwona E. Rusek i Jarosław Ławski, Naukowa Seria Wydawnicza „Czarny Romantyzm”, Wydawnictwo Prymat, Białystok 2017.
  4. Józef Ignacy Kraszewski w zwierciadle współczesności 2012–2017, wprowadzenie Anna Karczewska, Jarosław Ławski, redakcja naukowa Iwona E. Rusek i Jarosław Ławski, Wydawnictwo Prymat, Białystok 2018.
  5. Powstanie Styczniowe: Reinterpretacje pamięci. Studia. Redakcja naukowa Jarosław Ławski, Iwona E. Rusek, Paweł Wojciechowski, Białystok 2018.

Artykuły w monografiach zbiorowych

Miejsce w słowo zaklęte. Obraz Lwowa w poezji Maryli Wolskiej, [w:] Modernistyczny Lwów – teksty życia, teksty sztuki, pod redakcją Ewy Paczoskiej i Dawida M. Osińskiego, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 351– 363.

„Sei un uomo [Człowiek]?” – Una domanda ancora attuale alle Vallicelle, [w:] Sensi di un Teatro. Sette testimo­nianze sul Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, Bonanno Editore, Roma 2010, s. 49–55.

Życie na sto obrazów utkane. O poezji Marzanny Bogumiły Kielar, [w:] Współczesna poezja polska w perspektywie krytyki tematycznej, pod redakcją Marcina Klika, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011, s. 79–94.

Es-tu un Homme [Człowiek]?”– une question toujours présente à Vallicelle, [w:] Les sens d’un theatre. 3 témoignages sur The Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, La Fonderie, Le Mans 2011, s. 19–23.

Czarnoromantyczne inspiracje w młodopolskich tekstach grozy, [w:] Polska literatura wysoka i popularna lat 1864-1918. Dialogi i inspiracje, pod redakcją Katarzyny Lesicz-Stanisławskiej, Izabeli Koczkodaj, Anny Wietechy, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011, s. 95–112.

Pioruna blask i krwisty żar w kobiecym ciele zaklęte. Motyw ognistych kobiet w wybranych dramatach Juliusza Słowackiego, [w:] Stolice i prowincje kultury. Księga Jubileuszowa ofiarowana Profesor Alinie Kowalczykowej, pod redakcją Jacka Brzozowskiego, Mirosława Skrzypczyka, Marka Stanisza, Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, Warszawa 2012, s. 376–396.

Czarne kobiety. Motyw Hekate w wybranych utworach Juliusza Słowackiego, [w:] Noc. Symbol – Temat – Metafora, t. 2, Noce polskie, noce niemieckie, pod redakcją Jarosława Ławskiego, Krzysztofa Korotkicha, Marcina Bajki, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2012, s. 337–365.

Życie i śmierć w ciele wyryte w melodii zaklęte. „Legenda II” Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Taniec w literaturze polskiej XIX i XX wieku, pod red. Elżbiety Mikiciuk i Sylwii Karpowicz-Słowikowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012, s. 313–323.

Wesele” Stanisława Wyspiańskiego a misteryjne gody w Agraj, [w:] Wyspiański, Kazandzakis i modernistyczne wizje antyku, pod redakcją Małgorzaty Borowskiej, Marii Kalinowskiej, Przemysława Kanieckiego, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2012, s. 41–65.

Antyczne źródła Mickiewiczowskich tekstów o miłości, [w:] Mickiewicz w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, pod red. Ireny Jokiel i Małgorzaty Burzki-Janik, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012, s. 27–39.

Rytuał Dębowego Króla oraz motyw Potrójnej Bogini w „Lilli Wenedzie” Juliusza Słowackiego, [w:] Juliusz Słowacki w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, pod redakcją Ireny Jokiel i Elżbiety Dąbrowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012, s. 73–87.

Human praxis in the light of Grotowski’s works. A response to the call for an Act, „Mimesis Journal”,  aAccademia University Press, Torino 2012, s. 104–120.

Czarna śmierci tkanina. „Łaskawe” Jonatana Littela, [w:] Kulturowe wymiary ludobójstwa, pod redakcją Radosława F. Muniaka, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2012, s. 67–83.

O znaczeniach imienia Derwid w „Lilli Wenedzie” Słowackiego, [w:] Piękno Juliusza Słowackiego, t. II. Universum, pod redakcją Jarosława Ławskiego, Grzegorza Kowalskiego, Łukasza Zabielskiego, Wydawnictwo Alter Studio, Białystok 2013, s. 331–349.

Motyw miłosnej wody w wybranych tekstach Stefana Żeromskiego, [w:] Żeromski. Piękno i wolność. Studia, redakcja naukowa Anna Janicka, Iwona E. Rusek, Grzegorz Czerwiński, Wydawnictwo Prymat, Białystok-Rapperswil 2014, s. 449–459.

 „Confiteor” Stanisława Przybyszewskiego w świetle Schopenhauerowskiej etyki i estetyki, [w:] Przybyszewski. Re-wizje i filiacje, pod redakcją Gabrieli Matuszek, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015, s. 15– 23.

Fredro Tadeusza Boya-Żeleńskiego, [w:]  Uniwersalność komizmu. Aleksander Fredro w dwieście dwudziestą rocznicę urodzin. Praca zbiorowa pod redakcją naukową Wiesława Rzońcy i Karola Samsela, Wydawnictwo Naukowe „Semper”, Warszawa 2015, s. 195–204.

Doświadczenie pozytywistyczne jako klucz interpretacyjny „Fachowca” Wacława Berenta?, [w:] Narodziny nowoczesnej świadomości. Młodzi pozytywiści warszawscy: „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876, Seria I: Studia, rewizje, konteksty, pod redakcją Anny Janickiej, Wydawnictwo Alter Studio, Białystok 2015, s. 407–423.

Misterium „człowieka wiecznego” w świetle „Termopil polskich” Tadeusza Micińskiego i „Nocy Listopadowej” Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Sparta w kulturze polskiej. Część II: Przekroje, Syntezy, Konteksty.  Praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Borowskiej, Marii Kalinowskiej, Jerzego Speiny i Katarzyny Tomaszuk, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2015, ss. 199–219.

O idei przeznaczenia w „Próchnie” Wacława Berenta, [w:] Dynamika Wacława Berenta, redakcja Aleksandry Wójtowicz, Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, Warszawa 2016, s. 73–101.

Bestiarium w „Fachowcu” Wacława Berenta, [w:] Zielona Historia Literatury, t. 2. Ekomodernizmy, pod redakcją Dariusza Piechoty, Agnieszki Trześniewskiej, Wydawnictwo Norbertinum, Lublin 2016, s. 67–83.

Obudź się – zapomnij – żyj! „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Młodopolski witalizm. Modernistyczne witalizmy, pod redakcją Anny Czabanowskiej-Wróbel i Urszuli M. Pilch, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 255–269.

Słówko o bojach Boya o kobiety, [w:] Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet, Seria II. Perspektywa polska, wstęp Anna Janicka, redakcja naukowa Anna Janicka, Corinne Fournier Kiss, Mariya Bracka, Wydawnictwo Prymat, Warszawa 2017, s. 585–596.

O (nie) tolerancji krzywdy na przykładzie „Dziurdziów” Elizy Orzeszkowej i „Fachowca” Wacława Berenta, [w:] Wymiary tolerancji w literaturze 1864–1914, redakcja Magdalena Kłosińska, Anna Kowalczyk, Magdalena Leśniewska, Izabela Poniatowska i Anna Wietecha, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017, s. 11–31.

Artykuły w czasopismach punktowanych

Puzzle Pankowskiego, czyli „Ostatni zlot aniołów”, „Tekstualia” 2008,  nr 2, s. 192 –194.

Pożądanie i rozum. Kategorie Schopenhauerowskie w „Zamku” Franza Kafki, „Tekstualia” 2008,  nr 3, s. 87– 100.

Raz jeszcze o życiu i miłości. „Kontroler snów” Marka Nocnego, „Tekstualia” 2009, nr 1,  s. 189–190.

Spazmem rozwścieczonego satyra wierzgnę, czyli Przybyszewskiego świadomość śmierci, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2009, nr 2, s. 249–255.

O baśni pop słów kilka, „LiteRacje” 2009, nr 1, s. 33–36.

„A to Polska właśnie!…”, czyli Doroty Masłowskiej społeczeństwa straszny portret (recenzja Między nami dobrze jest Doroty Masłowskiej), „LiteRacje” 2009, nr 1, s. 100–102.

Recenzja książki Leszka Zwierzyńskiego Egzystencja i eschatologia. Genezyjska wyobraźnia Juliusza Słowackiego, Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, Rok III (XLV) 2010, s. 229–232.

Bajka o bliźniakach, czyli rzecz o duszy. „Próchno” Wacława Berenta, „Kwartalnik Opolski” 2010, nr 4, s. 83–99.

Postchrześcijaństwo czy posthellenizm?, „LiteRacje” 2010, nr 1, s. 13–20.

Młodopolskie soki ciała, „LiteRacje” 2010, nr 3, s. 38–45.

Miłosne motywy w twórczości Stefana Żeromskiego, „LiteRacje” 2011, nr 2, s. 57–63.

Zaślubiny ze śmiercią. „Legenda II” Stanisława Wyspiańskiego, „Kwartalnik Opolski” 2011, nr 1, s. 71–85.

Dialogi pisarzy młodopolskich z „Lillą Wenedą” Juliusza Słowackiego, „Tematy i Konteksty” 2012, nr 2, s. 254–263.

„Chodź dam ci list…”. O listach w „Próchnie” Wacława Berenta, „LiteRacje” 2013, nr 4, s. 57–62.

Symbolika akwatyczna w „Fachowcu” Wacława Berenta, „Czytanie Literatury”, „Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2015, nr 4, s. 155–171.

Ciemna strona istnienia, czyli czarne serce i zatruty umysł.Lilla Weneda” i „Balladyna” Juliusza Słowackiego, „Kwartalnik Opolski” 2015, nr 1.

Juliusz Słowacki w świetle „Eddy”, rec.: Renata Majewska, Arkadia Północy. Mity Eddaiczne w „Lilli Wenedzie” i „Królu-Duchu” Juliusza Słowackiego, Białystok 2013, „Wiek XIX”. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, Rok VIII (L) 2015, s. 665–671.

Nieznany list Wacława Berenta do Juliusza Twardzickiego, „Bibliotekarz Podlaski”. Ogólnopolskie Naukowe Pismo Bibliotekoznawcze i Bibliologiczne 2017, nr 4, s. 283–296.

O motywie odrodzenia w „Lilli Wenedzie” oraz Rapsodzie I „Króla-Ducha” Juliusza Słowackiego, „Świat i Słowo”. Półrocznik naukowy [druk w przygotowaniu].

Artykuły popularnonaukowe

Smuga światła, czyli o idei powstania. Zarys problemu, „Kopernik” 2018, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kulturalnego „Mikołaj Kopernik” w Zagrzebiu. Numer specjalny.

Miejsce w słowo zaklęte czyli o poezji Maryli Wolskiej, „Kopernik” 2019/1, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kulturalnego „Mikołaj Kopernik” w Zagrzebiu, s. 20–25.

Scenariusze słuchowisk radiowych zrealizowanych dla Teatru Polskiego Radia

  1. Odyseja Xięcia

Data emisji: 1 sierpnia 2014 roku, Drugi Program Polskiego Radia

współautor scenariusza i reżyser Darek Błaszczyk

Obsada: Anna Cieślak, Łukasz Garlicki, Józef Pawłowski, Krzysztof Szczepaniak,

Magdalena Czerwińska, Rafał Zawierucha, Andrzej Mastalerz, Redbad Klynstra,

Paweł Ciołkosz.

Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska.

 

  1. Lilla Weneda Juliusza Słowackiego

Data emisji: 11 listopada 2016 roku, Drugi Program Polskiego Radia

współautor adaptacji i reżyser Darek Błaszczyk

Obsada: Danuta Stenka, Mariusz Benoit, Wiesław Komasa, Katarzyna Dąbrowska,

Sławomir Orzechowski, Eliza Rycymbel, Paweł Szczesny, Jan Pęczek, Józef Pawłowski.

Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński, muzyka: Lautari i Sutari.

 

  1. Baśń o cudownej koronie Pani Wisły oraz złej wiedźmie Patrzałce

Data emisji: 9 grudnia 2017 roku, Pierwszy Program Polskiego Radia.

Reżyseria: Jacek Raginis Królikiewicz.

Obsada: Grażyna Barszczewska, Andrzej Ferenc, Katarzyna Tatarak, Włodzimierz Press, Mirosław Konarowski, Karolina Bacia, Zbigniew Moskal, Julia Kołakowska-Bytner.

Realizacja akustyczna: Paweł Szaliński, Marek Miśko.

 

  1. Widziałem śmierć wszystkiego, co kocham

Data emisji: 1 sierpnia 2019 roku, Drugi Program Polskiego Radia

Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski

Obsada: Olga Sarzyńska, Stanisław Brudny, Mateusz Weber, Marcin Stępniak.

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk, muzyka: Mateusz Wachowiak i Konrad Wantrych.

 

  1. Warszawski wrzesień

Data emisji: 8 września 2019 roku, Pierwszy Program Polskiego Radia

Reżyseria: Ewa Małecki

Obsada: Marta Kurzak, Aleksandra Radwan, Małgorzata Rożniatowska, Mateusz Weber,

Otar Saralidze, Przemysław Wyszyński, Karolina Bacia, Karol Dziuba.

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk, opracowanie muzyczne: Agnieszka Szwajgier, muzyka: Grzegorz Łapiński.

 

  1. Cisza

Data emisji: 1 marca  2020 roku, Pierwszy Program Polskiego Radia

Reżyseria: Michał Zdunik

Obsada: Halina Łabonarska, Piotr Cyrwus, Karolina Bacia, Mateusz Weber, Marta Wągrocka, Szymon Roszak, Maciej Zuchowicz, Łukasz Borkowski, Paweł Szczesny, Jarosław Domin, Tomasz Marzecki, Jarosław Gajewski, Andrzej Mastalerz.

Realizacja akustyczna: Maciej Kubera.

Opracowanie muzyczne Michał Zdunik, Maciej Kubera.

Wykonanie muzyki – zespół w składzie: Ada Wadoń, Jakub Grott (skrzypce), Artur Wieczerzyński (altówka), Bernadetta Wieczerzyńska, Borys Piszczatowski (wiolonczela) oraz Maciej Kubera (wiolonczela) i Michał Zdunik (fortepian).

 

  1. Lilije. Z pieśni gminnej spisanej przez Adama Mickiewicza

Data emisji: 24 maja 2020 roku, Pierwszy Program Polskiego Radia

Reżyseria: Ewa Małecki

Obsada: Wiktoria Gorodeckaja, Przemysław Bluszcz, Włodzimierz Press, Mateusz Weber, Paweł Paprocki,  Anna Szymańczyk, Barbara Zielińska., Beata Fudalej, Adam Biedrzycki, Anna Zagórska.

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk, muzyka: Grzegorz Łapiński.

 

  1. Ostatni list

Data emisji: 2 sierpnia 2020 roku, Pierwszy Program Polskiego Radia, Cykl: Dzieci bliżej historii.

Reżyseria: Ewa Małecki

Obsada: Stanisław Brudny, Małgorzata Rożniatowska, Mateusz Weber, Antonina Żbikowska, Kuba Jóźwik, Antoni Domin.

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk, muzyka: Grzegorz Łapiński.

 

  1. Słowo honoru

Data emisji: 30 sierpnia 2020 roku, Pierwszy Program Polskiego Radia. Cykl: Dzieci bliżej historii.

Reżyseria: Ewa Małecki

Obsada: Karolina Bacia, Anna Cieślak, Dariusz Wnuk ,Olga Cybińska, Jakub Jóźwik, Paweł Szymański, Antonina Żbikowska.

Realizacja akustyczna: Agnieszka Szczepańczyk, muzyka: Grzegorz Łapiński.