Publikacje: dr Joanna Warońska
Prace redakcyjne:
- Czytanie Dwudziestolecia IV, t. 1–2, red. E. Wróbel, J. Warońska, Częstochowa 2016.
Artykuły
- Amelia Tichard w salonie, czyli o czasoprzestrzeni komedii Kazimierza Zalewskiego, [w:] Świętochowski i rówieśnicy. Sesja w 150. rocznicę ich urodzin Zakopane 4-6 maja 1999, red. B. Mazan i Z. Przybyła, Częstochowa – Łódź 2001, s. 365–377.
- Dyskurs o wolności zapisany w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Formacje dyskursywne w kulturze, językach i literaturze europejskiej XX wieku, red. L. Rożek, Częstochowa 2005, „Prace Interdyscyplinarne”, t. 4, s. 539–551.
- Henryka Bardijewskiego przepis na komedię, [w:] Literatura i kultura w Częstochowie — Częstochowa w literaturze i kulturze, red. E. Hurnikowa, E. Wróbel, A. Wypych-Gawrońska, Częstochowa 2009, s. 149–163.
- Zmiany w poetyce utworów Henryka Bardijewskiego po roku 1989, [w:] Dramat made (in) Poland. Współczesny dramat polski we współczesnej rzeczywistości, red. W. Baluch, „Interpretacje Dramatu”, t. 43, Kraków 2009, s. 151–168.
- O felietonowości komedii Brunona Winawera, „Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury”, t. 11, red. E. Hurnikowa, L. Rożek, Częstochowa 2009, s. 257–270.
- Sytuacja inteligenta polskiego na podstawie „Księgi Hioba” Brunona Winawera, [w:] Zapomniany dramat, red. M.J. Olszewska, K. Ruta-Rutkowska, t. 2, Warszawa 2010, s. 41–54.
- „Piéce bien faite” w dramaturgii Brunona Winawera, [w:] Zjawisko ekonomii w języku, tekście i komunikacji, red. R. Bizior, D. Suska, Częstochowa 2010, s. 243–254.
- Haliny Poświatowskiej głos w sprawie Sokratesa, [w:] Halina Poświatowska. Czytanie wielokrotne, red. A. Czajkowska, E. Hurnikowa, A. Wypych-Gawrońska, Częstochowa 2010, s. 37–47.
- Tzw. komedie naukowe Brunona Winawera i Antoniego Cwojdzińskiego, [w:] Kultura i oświata w europejskim międzywojniu (1918 – 1939), red. R. Bryzek, J. Urban, Siedlce 2010, s. 257–269.
- Między użytecznością a nihilizmem… Komedie Brunona Winawera o moralności międzywojennej, [w:] Kategorie etyczne w czasach upadku duchowości, red. L. Rożek, „Prace Interdyscyplinarne”, t. 8, Częstochowa 2011, s. 529–547.
- Wirtualne słuchowiska i wirtualne widowiska w dramatach radiowych, „Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury”, t. 12, red. E. Hurnikowa, L. Rożek, Częstochowa 2011, s. 141–159.
- Komizm jako sposób nobilitacji literackiej, [w:] Zjawisko nobilitacji i deprecjacji w języku. Komunikacja, red. R. Bizior, D. Suska, „Mechanizmy Funkcjonowania Języka”, t. 3, Częstochowa 2012, s. 355–372.
- Międzywojenni twórcy dramatu wobec spuścizny Juliusza Słowackiego, [w:] Juliusz Słowacki w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, pod red. E. Dąbrowskiej i I. Jokiel, Opole 2012, s. 193–208.
- Pocałunki na scenie. Ich funkcje i rodzaje w dramatach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, [w:] W literackich konstelacjach Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Hurnik, red. B. Małczyński, J. Warońska i R. Włodarczyk, Częstochowa 2013, s. 25–37.
- Pamięć historii w kreowaniu postaw patriotycznych. („Wysocki” Władysława Zawistowskiego), „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 2013, nr 13, s. 57–70.
- Od rytuału do performansu. Projekt świata w „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego, [w:] „Gdzie piękność, gdzie poezja…?” Zygmuntowi Krasińskiemu w 200 rocznicę urodzin (1812–2012), red. A. Czajkowska, E. Mika, „Studia o Literaturze XIX i XX wieku”, t. 4, Częstochowa 2013, s. 239–252.
- W kręgu twórczości Henryka Bardijewskiego. O chórze i chóralności, „Rocznik Muzeum Częstochowskiego 2013”, 2014, s. 27-34.
- O funkcjach milczenia w Spektaklu społecznym…, [w:] Milczenie. Antropologia – Hermeneutyka, red. A. Regiewicz, A. Żywiołek, Seria: „Od-głosy Kultury”, t. 1, Częstochowa 2014, s. 429–440.
- Ekonomia dramatu. Krótkie formy Henryka Bardijewskiego, [w:] Mechanizmy ekonomizacji języka, red. R. Bizior, D. Suska, seria: „Mechanizmy funkcjonowania języka”, t. 4, Częstochowa 2014, s. 215–232.
- Komedie Skamandrytów na częstochowskiej scenie do wybuchu II wojny światowej, „Rocznik Muzeum Częstochowskiego”, t. 14 (wyd. Częstochowa 2015), s. 38–47.
- Inteligenci Słonimskiego, [w:] Żeromski i inni, red. M. Gabryś-Sławińska i M.J. Olszewska, Lublin 2015, s. 249–263;
- Komedia według Skamandrytów (wstępny rekonesans), [w:] Skamander, t. 11: Reinterpretacje, red. M. Tramer, A. Wójtowicz, Katowice 2015, s. 11–28.
- Próby dramatyczne Jerzego Lieberta, „Irydion” 2015, t. 1, s. 29–41.
- Antropologiczny aspekt rozważań Andrzeja Kijowskiego o dramacie i teatrze, [w:] W kręgu tematów i form literackich. Szkice o twórczości Andrzeja Kijowskiego, red. W. Tomaszewska, Warszawa 2015, s.185–199.
- Fufa na scenie, czyli „straszni mieszczanie” w dramacie międzywojennym, [w:] Antropologia kultury mieszczańskiej, red. J. Ławnikowska-Koper i L. Rożek, „Prace Interdyscyplinarne”, t. 9, Częstochowa 2016, s. 105–124;
- Model(e) gatunków komediowych w teatralnych recenzjach Skamandrytów, [w:] Czytanie Dwudziestolecia IV, t. 2, red. E. Wróbel, J. Warońska, Częstochowa 2016, s. 181–208.