Pracownia Historii Dramatu 1864-1939 przy Instytucie Literatury Polskiej UW
zaprasza na
SYMPOZJUM
Dramat słowiański.
Próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury
25 listopada 2021 r.
Sala Brudzińskiego w Pałacu Kazimierzowskim
kampus centralny UW (Krakowskie Przedmieście 26/28)
oraz online na platformie Google Meets
Program
10.00
Rozpoczęcie sympozjum przez dr. hab. Karola Samsela, kierownika Pracowni Historii Dramatu 1864-1939
10.10-10.25
Ewa Hoffmann-Piotrowska, „Horyzonty przeogromne, metafizyczne, anielskie…” Teatr Słowiańszczyzny Adama Mickiewicza i Mieczysława Kotlarczyka. Przyczynek
10.25-10.40
Karol Samsel, „Są to tak zwane nonsensa, z których ułoży się «Iliada»”. Słowiańszczyzna w „[Beniowskim]” i „[Kraku]” Juliusza Słowackiego
10.40-10.55
Wiesław Rzońca, Cypriana Norwida wizerunek dramatu słowiańskiego
10.55-11.10
Zuzanna Hanuszewicz, „Antywyraj” słowiański w „Lesławie” Romana Zmorskiego
11.10-11.25
Jakub Pyda, „Nie-Boska komedia” Zygmunta Krasińskiego – prototyp dramatu słowiańskiego? Śladami Mickiewiczowskiej interpretacji
11.25-11.40
Marek Grajek, „Odwieczna baśń” i „Miasto”. Dwa dramaty Przybyszewskiego (swobodnie) osnute wokół motywów słowiańskich
11.40-11.55
Elżbieta Zimna, Obraz Słowianina w czeskim dramacie połowy XIX w.
11.55-12.10
Małgorzata Vrazič, Wokół recepcji „Trylogii dubrownickiej” Iva Vojnovicia
i krakowskiej premiery jego sztuki w 1910 roku
12.10-12.25
Daniel Kalinowski, Dramaturgia kaszubskojęzyczna. Od pierwocin do dziś
12.25-12.40
Olga Ciwkacz, Utwory pisarzy rosyjskich na scenie polskiego teatru
w Stanisławowie
DYSKUSJA
Przerwa: 13.05-13.25
13.25-13.40
Anna Kuligowska-Korzeniewska, Rewolucja w „krainie fantastycznej”. Utopie Kazimierza Przerwy-Tetmajera
13.40-13.55
Damian Włodzimierz Makuch, Tragedia powrotu. Problematyzowanie napięć słowiańsko-germańskich w polskich dramatach historycznych z lat siedemdziesiątych XIX wieku
13.55-14.10
Karol Samsel, „Wenedzi”, czyli zabawa w Słowackiego (i Szekspira). Wokół projektu dramatu słowiańskiego Antoniego Langego
14.10-14.25
Maria Jolanta Olszewska, W słowiańskim świecie dramatów Feliksa Płażka
14.25-14.40
Agnieszka Skórzewska-Skowron, Słowiański paradoks na drodze poznania jednostki i narodu w dramatach „Swanta. Baśń o prawdzie” Maryli Wolskiej i „Wyśniony dramat” Jadwigi Marcinowskiej
14.40-14.55
Jarosław Cymerman, „Sztuka niemal prorocza” – o krótkiej scenicznej karierze „Jeńców” Lucjana Rydla w powojennej Polsce
14.55-15.10
Tomasz Barszcz, Wizja początków państwa polskiego w dramatach „Popiel
i Piast„ Mieczysława Romanowskiego oraz „Kniaź Popiel” Tymona Niesiołowskiego
15.10-15.25
Hanna Ratuszna, Mit początku – „Witeź Iwo” Natalii Dzierżkówny
15.25-15.40
Edward Jakiel, Biblia w Słowiańszczyźnie. Na przykładzie dramatu „Golgota” polskiego autora Franciszka Kruczkowskiego
DYSKUSJA
16.00
Zakończenie sympozjum
26 listopada 2021 r. w Instytucie Teatralnym o godz. 19:00 odbędzie się czytanie „Lilli Wenedy” Juliusza Słowackiego w reżyserii Jerzego Machowskiego i adaptacji Iwony Rusek. Czytanie realizowane jest w ramach cyklu „Nie-Boskie komedie”. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia, które można pobrać na stronie internetowej IT oraz w serwisie GoOut.net.