ZAPROSZENIE: Sympozjum „Dramat słowiański”

Pracownia Historii Dramatu 1864-1939 przy Instytucie Literatury Polskiej UW

zaprasza na

 SYMPOZJUM

Dramat słowiański.
Próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury

 25 listopada 2021 r.

 Sala Brudzińskiego w Pałacu Kazimierzowskim

kampus centralny UW (Krakowskie Przedmieście 26/28)

oraz online na platformie Google Meets

Program

10.00

Rozpoczęcie sympozjum przez dr. hab. Karola Samsela, kierownika Pracowni Historii Dramatu 1864-1939

10.10-10.25

Ewa Hoffmann-Piotrowska, „Horyzonty przeogromne, metafizyczne, anielskie…” Teatr Słowiańszczyzny Adama Mickiewicza i Mieczysława Kotlarczyka. Przyczynek

10.25-10.40

Karol Samsel, Są to tak zwane nonsensa, z których ułoży się «Iliada»”. Słowiańszczyzna w „[Beniowskim]”  i „[Kraku]” Juliusza Słowackiego

10.40-10.55

Wiesław Rzońca, Cypriana Norwida wizerunek dramatu słowiańskiego

10.55-11.10

Zuzanna Hanuszewicz, „Antywyraj” słowiański w „Lesławie” Romana Zmorskiego

11.10-11.25

Jakub Pyda, Nie-Boska komedia” Zygmunta Krasińskiego – prototyp dramatu słowiańskiego? Śladami Mickiewiczowskiej interpretacji

11.25-11.40

Marek Grajek, „Odwieczna baśń” i „Miasto”. Dwa dramaty Przybyszewskiego (swobodnie) osnute wokół motywów słowiańskich

11.40-11.55

Elżbieta Zimna, Obraz Słowianina w czeskim dramacie połowy XIX w.

11.55-12.10

Małgorzata Vrazič, Wokół recepcji „Trylogii dubrownickiej” Iva Vojnovicia
i krakowskiej premiery jego sztuki
w 1910 roku

12.10-12.25

Daniel Kalinowski, Dramaturgia kaszubskojęzyczna. Od pierwocin do dziś

12.25-12.40

Olga Ciwkacz, Utwory pisarzy rosyjskich na scenie polskiego teatru
w Stanisławowie

DYSKUSJA

Przerwa: 13.05-13.25

 

13.25-13.40

Anna Kuligowska-Korzeniewska, Rewolucja w „krainie fantastycznej”. Utopie Kazimierza Przerwy-Tetmajera

13.40-13.55

Damian Włodzimierz Makuch, Tragedia powrotu. Problematyzowanie napięć słowiańsko-germańskich w polskich dramatach historycznych z lat siedemdziesiątych  XIX wieku

13.55-14.10

Karol Samsel, Wenedzi”, czyli zabawa w Słowackiego (i Szekspira). Wokół projektu dramatu słowiańskiego Antoniego Langego

14.10-14.25

Maria Jolanta Olszewska, W słowiańskim świecie dramatów Feliksa Płażka

14.25-14.40

Agnieszka Skórzewska-Skowron, Słowiański paradoks na drodze poznania jednostki i narodu w dramatach „Swanta. Baśń o prawdzie” Maryli Wolskiej i „Wyśniony dramat” Jadwigi Marcinowskiej

14.40-14.55

Jarosław Cymerman, „Sztuka niemal prorocza” – o krótkiej scenicznej karierze „Jeńców” Lucjana Rydla w powojennej Polsce

14.55-15.10

Tomasz Barszcz, Wizja początków państwa polskiego w dramatach „Popiel
i Piast„ Mieczysława Romanowskiego oraz „Kniaź Popiel” Tymona Niesiołowskiego

15.10-15.25

Hanna Ratuszna, Mit początku – „Witeź Iwo” Natalii Dzierżkówny

15.25-15.40

Edward Jakiel, Biblia w Słowiańszczyźnie. Na przykładzie dramatu „Golgota” polskiego autora Franciszka Kruczkowskiego

DYSKUSJA

16.00

Zakończenie sympozjum

26 listopada 2021 r. w Instytucie Teatralnym o godz. 19:00 odbędzie się czytanie „Lilli Wenedy” Juliusza Słowackiego w reżyserii Jerzego Machowskiego i adaptacji Iwony Rusek. Czytanie realizowane jest w ramach cyklu „Nie-Boskie komedie”. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia, które można pobrać na stronie internetowej IT oraz w serwisie GoOut.net.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.