W dramacie autor odwołuje się do czasów świetności dawnej Rzeczpospolitej. Czytanie nieprzypadkowo odbyło się w przeddzień 3 maja, święta upamiętniającego właśnie Polskę przedrozbiorową.
W bieżącym roku przypada 200. rocznica publikacji pierwszego tomu „Poezji” Adama Mickiewicza, w którym znalazł się cykl „Ballady i romanse”. Wydarzenie to zostało powszechnie uznane za symboliczny (i faktyczny) początek romantyzmu w Polsce, epoki, która w zasadniczy sposób wpłynęła na kształt polskiej kultury, w tym także na polski teatr. Inaugurując w Instytucie Teatralnym cykl „Romantyzm. Od-czytywanie”, chcemy przypomnieć w formie czytań scenicznych zarówno kanoniczne teksty polskiego dramatu romantycznego, jak i te niemal zupełnie zapomniane lub stanowiące interesujący kontekst dla dzieł wieszczów.
Czytaniom tym towarzyszyć będą seminaria i rozmowy z udziałem literaturoznawców, teatrologów, historyków, a także praktyków teatru, którzy poprzez namysł nad tekstem; osobistą lekturę i refleksję nakreślą, jak wierzymy, nowe (nie mylić z nowoczesnym) rozumienie i, co w przypadku romantyzmu kluczowe, przeżycie tych arcydzieł literackich. Nie chcemy bowiem na siłę umieszczać tych tekstów w kontekście współczesnych tematów, mód i ideologii, a po prostu pozwolić im mówić ich własnym językiem. Pragniemy też by język dzieła i język literacki wybrzmiały jak najpełniej i jak najpiękniej, dlatego do pracy nad tym projektem zaprosimy wybitnych aktorów, specjalizujących się w interpretacji tekstów klasycznych. Podobnie rzecz będzie się miała z muzyką, którą skomponują wszechstronni artyści.
Mamy nadzieję, że „żywa” lektura zaproponowanych przez nas tekstów, wydobędzie z nich prawdziwego ducha epoki, który niczym Mickiewiczowski „łańcuch sił żywych” połączy twórców z odbiorcami.
Iwona E. Rusek, Jerzy Machowski – kuratorzy cyklu
Antoni Odyniec (1804-1885), jeśli dziś jest pamiętany, to głównie jako autor „Listów z podróży”, w których opisał swoją i Mickiewicza wspólną wędrówkę po romantycznej Europie. Z całej jego spuścizny poetyckiej pamięta się może jeszcze o „Pieśni Filaretów”. Jego dorobek dramatopisarski jest całkiem nieznany. Poprzez czytanie „Barbary Radziwiłłówny” przywracamy zatem brakującą kartę w historii dramatu romantycznego.
W tym bodaj nigdy jeszcze niewystawianym dramacie żyjący pod zaborami autor odwołuje się do czasów świetności dawnej Rzeczpospolitej. Czytanie to nieprzypadkowo odbędzie się w przeddzień 3 maja, święta upamiętniającego właśnie Polskę przedrozbiorową. Dramat Odyńca będzie asumptem do rozmowy o tym, jak romantycy patrzyli na polską historię i jakie wnioski z niej wyciągali.
Jerzy Machowski
Po czytaniu rozmowę z udziałem twórców oraz prof. dr hab. Marii Jolanty Olszewskiej (Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski) poprowadziła Iwona Rusek.
Antoni Odyniec
„Barbara Radziwiłłówna”
adaptacja: Iwona Rusek
reżyseria: Jerzy Machowski
obsada: Marek Barbasiewicz, Edyta Januszewska, Angelika Kurowska, Wiktor Loga-Skarczewski, Jan Marczewski, Andrzej Mastalerz, Włodzimierz Press, Ewa Serwa, Dariusz Siastacz, Bożena Stachura, Krzysztof Szczepaniak, Krzysztof Wakuliński.
zespół muzyki dawnej: Jacek Urbaniak (flety), Adela Czaplewska (viola), Filip Zieliński (lutnia), Klaudia Cygoń-Majchrowska (wokal)
Krótka relacja zdjęciowa z wydarzenia: