Publikacje: dr hab. Marek Dybizbański

Publikacje: dr hab. Marek Dybizbański

Książki autorskie:

  1. Tragedia polska drugiej połowy XIX wieku – wzorce i odstępstwa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009, ss. 468.
  2. Romantyczna futurologia, Kraków 2005, ss. 398.
  3. Od epiki romantycznej do teatru science fiction. Studia i szkice, Opole 2016, ss. 199.

Prace redaktorskie i edycyjne:

  1. Myśl teatralna doby postyczniowej. Antologia, wybór i oprac. S. Brzozowska i M. Dybizbański, Opole 2016, ss. 450.
  2. Mity założycielskie w literaturze XIX w., pod red. S. Brzozowskiej, M. Dybizbańskiego, Opole 2018, ss. 236.

Artykuły:

  1. Mickiewicza z Odyńcem pojedynek o „Izorę”, „Pro Arte”, numer specjalny, grudzień 1998, red. M. Dybizbański i J. Gola.
  2. Pars pro toto [rec. książki Z. Majchrowskiego: Cela Konrada, Gdańsk 1998], „Pro Arte” 2001, nr 14/15, s. 89-92.
  3. Nie-Boskość i typowość „Szewców” S. I. Witkiewicza, „Pamiętnik Literacki” 2002, z. 4, s. 127-138.
  4. Powtórzenie cudu (aż nadto) greckiego. O eksperymencie Ludwika Łętowskiego [w zbiorze:] Problemy tragedii i tragizmu, red. Halina Krukowska i Jarosław Ławski, [wydawn.:] Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2005, s. 415-428.
  5. Katastrofa i utopia. Teatr science fiction w archiwum Emila Zegadłowicza [w zbiorze:] Apokalipsa. Symbolika – tradycja – egzegeza, t. II, red. K. Korotkich i J. Ławski, Białystok 2007, s. 525-538.
  6. O teatrze science fiction kilka uwag, „Przestrzenie Teorii” nr 7, Poznań 2007, s. 215-236.
  7. „Almanzor” Kazimierza Glińskiego – średniowieczne starcie kultur w teatralnych kulisach wieku kupieckiego [w zbiorze:] Światło w dolinie. Prace ofiarowane profesor Halinie Krukowskiej, red. K. Korotkich, J. Ławski, D. Zawadzka, Białystok 2007, s. 789-804.
  8. Warsztat tragediopisarza drugiej połowy XIX wieku [w zbiorze:] Ateny. Rzym. Bizancjum. Mity Śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku, red. J. Ławski i K. Korotkich, Białystok 2008, s. 433-468.
  9. „Histrioni” Wincentego Rapackiego – opowieść o cudzie, który przeszkodził realiście teatr w świątynię zamienić?, „Kwartalnik Opolski” 2009, nr 1, s. 33-48.
  10. Konwencja teatru Wiktora Hugo – bumerang dziewiętnastowiecznej sceny, „Temat” 2008, z. 11-13, s. 32-45.
  11. Awantura o „Larika”, „Kwartalnik Opolski” 2009, nr 2-3, s. 25-40.
  12. Od „historiozofii” do „archeologii” pod patronatem Szekspira. Józefa Szujskiego projekcja nowoczesnego dramatu w „Samuelu Zborowskim” i w programowej przedmowie [w zbiorze:] Dramat w historii. Historia w dramacie, red. K. Latawiec, R. Stachura-Lupa, J. Waligóra, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2009, s. 275-288.
  13. Bolesława Śmiałego droga do tragedii misteryjnej, [w zbiorze:] Przemyśleć wszystko… Stanisława Wyspiańskiego modernizacja wyobraźni zbiorowej, red. M. Okulicz-Kozaryn, M. Bourkane, M. Haake, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2009, s. 147-166.
  14. Miejsce Słowackiego w teorii dramatu drugiej połowy XIX wieku, „Prace Literackie” XLIX, 2009, s. 187-207.
  15. Powtórka i poprawka reformy Wagnerowskiej. Z teatralnych rękopisów Stefana Łubieńskiego [w zbiorze:] Młodopolska synteza sztuk, red. H. Ratuszna i R. Sioma, Toruń 2010, s. 269-291.
  16. Mityczny teatr „Lekcji XVI” [w zbiorze:] Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza wobec tradycji kultury polskiej i europejskiej. Próba nowego spojrzenia, red. M. Kalinowska, J. Ławski, M. Bizior-Dombrowska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011, s. 212-232.
  17. Adama Bełcikowskiego tragedia „o ciężkim rynsztunku i retorycznych przyborach neoklasycyzmu niemieckiego” a jego Hamlet „dobrze skrojony” [w zbiorze:] Noc. Symbol – temat – metafora, t. II: Noce polskie, noce niemieckie, red. Jarosław Ławski, Krzysztof Korotkich, Marcin Bajko, Białystok 2012, s. 849-871.
  18. „Mendog”, „Mindowe” i technika kontrapunktu [w zbiorze:] Piękno Juliusza Słowackiego, t. I, red. Jarosław Ławski, Krzysztof Korotkich, Grzegorz Kowalski, Białystok 2012, s. 557-566.
  19. Kompetencje postaci i wizja świata w „Marii Stuart” Juliusza Słowackiego [w zbiorze:] Juliusz Słowacki w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, red. E. Dąbrowska, I. Jokiel, Opole 2012, s. 97-116.
  20. „Larik” Jana Gadomskiego – pozytywistyczna starość „Irydiona”, [w zbiorze:] Starość. Doświadczenie egzystencjalne. Temat literacki. Metafora kultury, red. J. Ławski, A. Janicka, E. Wesołowska, Ł. Zabielski, Białystok 2013.
  21. Sceniczna noc upiorów w rytmie powtórzeń i formalnych przekodowań, [w zb.:] Noce romantyków. Literatura – kultura – obyczaj, red. D. Skiba, A. Rej, M. Ursel, Universitas, Kraków 2015, s. 268-286.
  • Fikcja i autentyk w poemacie dygresyjnym. Wokół „Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu”, [w zb.:] Piękno Juliusza Słowackiego, t. III, red. J. Ławski, G. Kowalski, Ł. Zawadzki, Białystok 2013, s. 229-240.
  • Teoria powieści niefabularnej powieścią poetycką odmierzona, „Kwartalnik Opolski” 2013 nr 2/3, s. 3-37.
  • Młodzieńcze eksperymenty Józefa Korzeniowskiego z formą dramatyczną, „Wiek XIX” R. VIII (L) 2015, s. 337-358.
  • Humor „Mrówki Poznańskiej”, „Studia z Kultury Popularnej”, Prolegomena do dziejów kultury popularnej w Poznaniu, http://fundacja-ikp.pl/studia/publikacje/prolegomena/, (dostęp od 31.01.2016).
  • Dramat – teatr – mit. „Oblubienica z Messyny” Friedricha Schillera w kręgu mitotwórczych projektów romantyzmu, [w zb.:] Tradycje monastyczne w Europie. Między liturgiką a per formatyką II, red. E. Mateja i Z. W. Solski, Opole 2016, s. 161-175.
  • „Przegląd Tygodniowy” w zwierciadle satyry, [w zb.:] Pozytywiści warszawscy. „Przegląd Tygodniowy” 1866-1876, S. I, red. A. Janicka, Białystok 2015, s. 389-406.
  • Melancholijny świat wczesnych dramatów Józefa Korzeniowskiego, [w zb.:] Światy melancholii. W 500-lecie „Melencolii” Albrechta Dürera (1514-2014), red. A. Mazur, M. Dybizbański, Opole 2015, s. 169-182.
  • „Agezyalusz” jako „Agis Spartańczyk” – nieznany odpis dramatu Juliusza Słowackiego, „Wiek XIX”, R. IX (LI) 2016, s. 71-88.
  • [współaut.] M. Dybizbański, S. Brzozowska, [hasło:] Dramat, [w zbiorze:] Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, red. J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska i M. Strzyżewski, T. 1, Toruń- Warszawa 2016, 198-216.
  • Sekrety „Pięknej kobiety” Józefa Korzeniowskiego, „Kwartalnik Opolski” 2016, z. 1, s. 3-23.
  • Scribe po polsku, [w zb.:] Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, red. M. Prussak, P. Bem, Ł. Cybulski, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2017, s. 81-106.
  • Komedia historyczna – romantyczne koneksje teatru Eugène’a Scribe’a, [w zbiorze:] W teatrze dziejów. Dramat historyczny ostatnich 150 lat: problemy lektury, red. M. J. Olszewska i D. M. Osiński, Warszawa 2016, s. 356-368.
  • Władysława Reymonta zmagania z dramatyczną formą „Chłopów” [w zbiorze:] „Wskrzesić choćby chwilę”. Władysława Reymonta zmagania z myślą i formą, red. M. Bourkane, R. Okulicz-Kozaryn, A. Sell, M. Wedemann, Poznań 2017, s. 377-390.
  • Fantastyczne iluzje i deziluzje w teatrze romantycznym, [w zbiorze:] Tekstowe światy fantastyki, red. M. Leś, W.Łaszkiewicz, P. Stasiewicz, Białystok 2017, s. 221-238.
  • Poetycki teatrzyk małych form dramatycznych na łamach „Muchy” i „Kolców” w latach siedemdziesiątych XIX wieku, „Wiek XIX”, R. X (LII) 2017, s. 127-140.